
easySmart - Interview met productmanager Eric Nicolas
easySmart, mobiel toegangsbeheer op afstand
Je hoeft nooit meer de sleutel van je gehuurde vakantiehuis op te sturen of bij de buren achter te laten. Tegenwoordig kunnen toegangstijden tot op de minuut nauwkeurig worden gedefinieerd en bijvoorbeeld via een app worden doorgegeven aan aankomende gasten of dienstverleners zoals klusjesmannen en schoonmakers. Dit wordt mogelijk gemaakt door easySmart, de nieuwe cloudgebaseerde toegangsoplossing van WILKA. Gebruikers hebben alleen maar een app nodig om een deur te openen. Deze wordt hen handig per e-mail toegestuurd als downloadlink.
Het interview
Wanneer komt de nieuwe app-oplossing op de markt?
De easySmart-app is beschikbaar sinds mei 2024. Dit is de online versie van onze easyApp-oplossing, die al vier jaar op de markt is. Het zal mogelijk zijn om beide apps naast elkaar te gebruiken.
Hoe heeft het geduurd om de cloud-gebaseerde app-oplossing te ontwikkelen?
easySmart maakt gebruik van een gevestigd smart home-platform dat al enkele jaren succesvol op de markt is. In samenwerking met onze smart home partner Rockethome uit Keulen hebben we de easyApp binnen 6 maanden ontwikkeld en aangepast aan de specifieke eisen van de markt en onze klanten.
Waarin verschilt de oplossing van WILKA van die van de concurrentie?
easySmart heeft bijvoorbeeld geen dure gateway nodig om de cilinder online geschikt te maken. WILKA heeft bepaald dat het aantal gebruikers dat het systeem mag gebruiken geen extra kosten met zich mee mag brengen. Het aantal deuren en gebruikers is nagenoeg onbeperkt. Daarnaast vinden we het erg belangrijk dat klanten op elk moment toegang hebben tot de gratis easyApp-oplossing of deze zelfs naast easySmart kunnen gebruiken.
Welke nieuwe opties hebben gebruikers?
Toegangsautorisaties kunnen door de eigenaar of manager worden toegewezen via een app vanaf elke locatie. Er kan voor een vooraf bepaalde periode toegang worden verleend. Bijvoorbeeld voor elke werkdag van 6:00 tot 18:00 uur of van zaterdag 6 juli om 15:00 uur tot zaterdag 21 juli om 11:00 uur.
Daarnaast worden de sleutels virtueel overhandigd. Dit betekent dat de beheerder de sleutel per e-mail naar de smartphone van de gast stuurt. De vertrouwde chiptransponders zoals de "keycard" of sleutelhangerchip kunnen natuurlijk nog steeds worden gebruikt.
De easySmart-oplossing is gebaseerd op een eenvoudig en flexibel licentiemodel. Afhankelijk van de behoeften kan de klant een permanente licentie kopen of een maandelijkse licentie voor eigendommen die seizoensgebonden zijn. De licenties worden verkocht via gespecialiseerde retailers.
Welke gebruikersdoelgroepen gaan er profiteren van de nieuwe easySmart-oplossing?
De easySmart-oplossing biedt voordelen voor iedereen, maar is vooral nuttig voor eigenaars, beheerders van vakantiehuizen en hotelexploitanten. Voor eigenaars van vakantiehuizen betekent dit dat ze ontspannen kunnen blijven, omdat hun gasten op elk moment kunnen arriveren zonder dat de eigenaar persoonlijk aanwezig hoeft te zijn. Diegene kan zijn/haar gasten verwelkomen bij aankomst en hoeft zich geen zorgen te maken over het teruggeven van de sleutel aan het einde van hun verblijf, aangezien de autorisatie automatisch verloopt.
Hoteleigenaars die geen doorlopende receptie hebben, profiteren ook van easySmart. Gasten kunnen laat arriveren en de virtuele sleutel kan gewoon per e-mail worden verzonden, samen met de boekingsbevestiging. De incheckprocessen kunnen daardoor naadloos verlopen. Deze oplossing is ook ideaal voor kantoren waar wordt samengewerkt.
Wanneer wordt het mogelijk om via de app andere toepassingen te gebruiken, zoals verwarmings- en verlichtingsbesturing of videobewaking?
Alle smart home-functies en de bediening van laadstations voor elektrische voertuigen zijn al opgenomen in de app. Het is echter belangrijk dat we ons blijven richten op onze specialistische expertise. Indien gewenst kan onze partner ROCKETHOME de extra slimme besturingstaken rechtstreeks integreren.