Spring naar de hoofdinhoud
[Translate to Niederländisch:] Die robusten und zuverlässigen WILKA Zylinder sind am Bodensee, bei den Schiffsbetrieben Wind und Wetter ausgesetzt.

Scheepvaartmaatschappijen Bodensee

Robuust en betrouwbaar tegen alle weersomstandigheden

<i>Velbert -</i> Wie aan het Bodenmeer denkt, denkt meteen aan een prachtig landschap en heerlijk weer. Maar wat veel mensen zich niet realiseren: ongeveer 100 dagen per jaar is het meer gehuld in dichte mist. En vaak trekt de mist pas na enkele dagen of zelfs weken op. In de winter is het Bodenmeer een echt "mistgat". Dergelijk permanent vochtig extreem weer stelt de hoogste eisen aan sluit- en beveiligingstechnologie. Bij Bodensee-Schiffsbetriebe (BSB) wist slechts één systeem overtuigend, namelijk het easy 2.0 elektronische toegangscontrolesysteem van WILKA. Dit elektronische sluitsysteem trotseert effectief de elementen en vervult zijn functie robuust en betrouwbaar.

En volgens Heinz-Dieter Restle, afdeling Bouw en Vastgoed van Stadtwerke Konstanz, was dit precies de reden waarom Bodensee-Schiffbetriebe onlangs volledig overstapte op WILKA. BSB is sinds 2003 een dochteronderneming van Stadtwerke Konstanz GmbH en staat sindsdien onder haar beheer. In januari 2019 zijn alle BSB-gebouwen omgeschakeld. Sindsdien zijn er in totaal 128 elektronische cilinders, 100 mechanische profielcilinders en nog eens 100 halve cilinders van de fabrikant uit Velbert geïnstalleerd op alle deuren.

"Het was belangrijk voor ons dat alle relevante deuren aan de buitenkant van het gebouw en de belangrijkste toegangspunten elektronisch werden beveiligd," meldt Heinz-Dieter Restle. In totaal zijn dit de 13 aanlegplaatsen rond het meer, alle werkplaatsen en de respectievelijke kaartverkooppunten en brandstofdepots. In zes filialen werden ook online lezers geïnstalleerd. Deze lezers worden gekenmerkt door een hoge mate van flexibiliteit en functionaliteit en kunnen vanaf verschillende locaties worden bediend. "Voor ons heeft dit het voordeel dat we wijzigingen centraal kunnen doorvoeren en deze informatie vervolgens naar de respectieve computers kunnen sturen. Van daaruit wordt de informatie naar de betreffende online lezers gestuurd, zodat de desbetreffende medewerker automatisch zijn actuele autorisatiestatus via zijn transponder ontvangt wanneer hij zich naar de lezer begeeft", beschrijft Heinz-Dieter Restle het proces. Er zijn momenteel 15 houders van een algemene hoofdsleutel bij BSB. Ze werken met mechatronische sleutels om zowel elektronische als mechanische cilinders te openen. BSB heeft in totaal 380 transponders en sleutels verstrekt aan medewerkers en dienstverleners.

Hoge flexibiliteit vereist 

Overigens hebben de serviceproviders geen tijdsbeperkingen voor toegang. "Dit is ook niet mogelijk omdat we vanwege onze seizoensgebonden activiteiten flexibel moeten zijn. Concreet betekent dit dat we soms pas op zeer korte termijn weten hoeveel oproepkrachten we op de schepen nodig hebben of binnen welk tijdsvenster een schip kan worden gereinigd en opnieuw bevoorraad met voedsel en goederen," legt Heinz-Dieter Restle uit.

Maar dit is geen probleem voor hem, want als er zich echt een incident voordoet, is het altijd mogelijk om via het gebeurtenissenlogboek te achterhalen wie welke cilinder heeft bediend en wanneer. "Natuurlijk moeten we hier met betrekking tot gegevensbescherming heel voorzichtig te werk gaan. Maar we hebben een overeenkomst gesloten met de ondernemingsraad en raadplegen deze altijd rechtstreeks als dat nodig is", zo legt Restle de procedure uit. 

Naast de ongevoeligheid van WILKA-producten voor water en vocht was er natuurlijk nog een andere belangrijke reden om de overstap te maken naar het sluitsysteem. Tot nu toe vertrouwde BSB voornamelijk op drie verschillende mechanische sluitsystemen, waarvan het oudste systeem dateert uit de jaren 1960. De afgelopen jaren zijn hier herhaaldelijk sleutels verloren gegaan, waardoor maximale veiligheid al een geruime tijd niet gegarandeerd kon worden. Omdat het natuurlijk niet meer mogelijk was om te achterhalen of sleutels in verkeerde handen zijn gevallen, werd het vervangen van het sluitsysteem steeds onvermijdelijker.

Partnerschap met de handel 

Maar het was niet alleen op dit punt dat Uwe Peters, directeur van de bouwbeslaghandelaar Josef Peters OHG, zijn opwachting maakte. De bouwbeslaghandelaar uit Konstanz ondersteunt BSB al vele jaren en is ook de grootste erkende WILKA-dealer in de regio. De handelaar, die ook een erkend BHE-installateur is, werkt al sinds 1950 succesvol samen met WILKA. BSB was al overtuigd van de hoge kwaliteit van de producten van WILKA, aangezien één van de drie oude mechanische sluitsystemen ook van de fabrikant uit Velbert afkomstig was. Met de overstap naar het elektronische systeem is er nu echter een flinke sprong voorwaarts gemaakt.

Uwe Peters en vastgoedadviseur van WILKA, Thomas Beirer, leggen uit waarom het elektronische toegangscontrolesysteem van WILKA zo betrouwbaar werkt, zelfs onder moeilijke klimatologische omstandigheden: "De oplossing is eigenlijk heel eenvoudig. Net als bij andere leveranciers is de elektronica altijd ingekapseld en veilig beschermd tegen spatwater en vocht. De overgang naar het mechanische systeem is echter problematisch - en dit is meestal ook het zwakke punt. Hier komt de WILKA-oplossing van pas, omdat dit kritieke punt niet kan corroderen omdat er geen water kan binnendringen. Zowel de elektronica als het volledige mechanische systeem voldoen aan beschermingsklasse IP67." 

Maar er is nog een onverslaanbaar argument, namelijk het modulaire ontwerp van de cilinders. Dit houdt in dat cilinders op elk moment kunnen worden aangepast, zowel qua lengte als qua ontwerp, praktisch vanuit het "modulaire systeem". Dit biedt een extreem hoge mate van flexibiliteit en gebruiksgemak, vooral bij zoveel verschillende cilinders, zoals die in BSB-deuren en -poorten zijn geïnstalleerd. De BSB-technici kunnen veel van het installatiewerk zelf uitvoeren, maar natuurlijk staat de gespecialiseerde vakhandelaar altijd klaar om advies en hulp te bieden. En als er grote problemen zijn met een cilinder of online lezer, kunnen problemen snel worden opgelost via een directe hotline naar Peters. 

Veilig beheerd

Heinz-Dieter Restle is veiligheidsmanager bij Stadtwerke Konstanz. Samen met een vertegenwoordiger is hij verantwoordelijk voor het uitgeven en beheren van toegangsautorisaties bij BSB. Hij gebruikt hiervoor de eenvoudig te bedienen programmeersoftware e-Link van WILKA. Hij kan gebruikers toewijzen aan individuele deuren met behulp van een sluitplanmatrix. Op de pc wordt de toegang zowel ruimte- alsook tijdspecifiek individueel geactiveerd. Elk sluitproces bij elke deur wordt geregistreerd met de datum en tijd, en met vermelding van de gegevens van de gebruiker. Deze gegevens en deurgebeurtenissen, evenals de batterijstatus, worden naar de transponders verzonden. Dit Network on Card (NOC) biedt de grootst mogelijke kosteneffectiviteit, omdat er bijvoorbeeld geen radio-ontvangers of zenders nodig zijn. Indien nodig kunnen de gegevens ook worden uitgelezen met een programmeerapparaat. 

https://www.bsb.de

Misschien bent u ook geïnteresseerd in

Slider overslaan

Einde van de slider

Schrijft u zich in voor onze nieuwsbrief

Met onze nieuwsbrief ontvangt u altijd de laatste informatie over onze producten.

Nu inschrijven