Spring naar de hoofdinhoud

Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden

1. Bindende aard van de voorwaarden

1.1     Al onze leveringen en diensten en alle afhankelijke of onafhankelijke garanties aan bedrijven, publiekrechtelijke rechtspersonen of publiekrechtelijke speciale fondsen zijn uitsluitend onderworpen aan de volgende voorwaarden. Ze worden geacht aanvaard te zijn bij het afsluiten van het contract, ten laatste bij ontvangst van de goederen of diensten.

1.2     Wij zijn niet gebonden aan voorwaarden van de klant die afwijken van deze voorwaarden, ook niet als wij daar niet uitdrukkelijk bezwaar tegen maken of niet uitdrukkelijk stellen dat wij alleen op onze voorwaarden zullen leveren of presteren.

1.3     Voor wijzigingen van en toevoegingen aan deze bepalingen is onze schriftelijke toestemming vereist. Mocht een bepaling van deze algemene voorwaarden ongeldig zijn of worden, dan heeft dit geen invloed op de geldigheid van de overige bepalingen. 

1.4.    Deze Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden zijn niet van toepassing op consumenten, § 13 BGB (Duits Burgerlijk Wetboek).

2. Inhoud van de prestatie

2.1.    Tenzij anders aangegeven, zijn onze aanbiedingen vrijblijvend en niet-bindend. Het zijn uitnodigingen om bestellingen te plaatsen. Er is pas sprake van een wettelijk bindende contractuele relatie met de klant als we de bestelling schriftelijk hebben bevestigd, wat ook kan gebeuren per fax, e-mail of geautomatiseerd formulier zonder handtekening, op voorwaarde dat ons auteurschap is vastgesteld. Hetzelfde geldt voor wijzigingen van of aanvullingen op het contract. Onze bestelbevestiging is bepalend voor de omvang, het type en het tijdstip van levering of dienstverlening.

2.2.    Door de verkoper verstrekte informatie over het leveringsvoorwerp of dienst (bijv. gewichten, afmetingen, gebruikswaarden, draagvermogen, toleranties en technische gegevens) alsmede afbeeldingen daarvan (bijv. tekeningen en afbeeldingen) gelden slechts bij benadering, tenzij de bruikbaarheid voor het contractueel beoogde doel een exacte overeenstemming vereist. Het zijn geen gegarandeerde kenmerken, maar beschrijvingen of aanduidingen van de levering of dienst. Afwijkingen die gebruikelijk zijn in de handel en afwijkingen die optreden als gevolg van wettelijke voorschriften of die technische verbeteringen vertegenwoordigen, evenals de vervanging van onderdelen door gelijkwaardige onderdelen, zijn toegestaan voor zover ze geen afbreuk doen aan de bruikbaarheid voor het contractueel beoogde doel.

2.3.    We behouden ons het recht voor om ontwerpwijzigingen door te voeren. Onze catalogi en de informatie op internet worden voortdurend bijgewerkt. De beschrijvingen, illustraties en tekeningen hierin zijn niet bindend en hebben noch het karakter van een kwaliteitsspecificatie noch dat van een garantieverklaring. Bepaalde eigenschappen van onze goederen worden alleen geacht door ons te zijn gegarandeerd als wij dit uitdrukkelijk schriftelijk hebben bevestigd. We worden alleen geacht een garantie te hebben aangenomen als we een eigenschap schriftelijk als gegarandeerd hebben aangemerkt.

2.4.    Afroeporders moeten tijdig en in overeengekomen deelhoeveelheden worden afgeroepen en geaccepteerd. In het geval van afroeporders zonder een overeenkomst over de duur, de grootte van de productiebatch en acceptatiedata, kunnen we een bindende vaststelling van acceptatie eisen uiterlijk 3 maanden na bevestiging van de bestelling. Als de klant zijn verplichting om de levering in ontvangst te nemen niet binnen 3 weken nakomt, hebben wij het recht om een laatste respijttermijn van twee weken in te stellen en het contract ook na afloop van deze termijn zonder resultaat te ontbinden of de levering te weigeren en schadevergoeding te eisen als aan de overige wettelijke vereisten is voldaan.

2.5.    De eigenschappen van geproduceerde proefmonsters of modellen worden alleen onderdeel van het contract als dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen. De klant is niet gemachtigd om proefmonsters en modellen te gebruiken of door te geven.

2.6.    Overmacht, arbeidsconflicten, onrust, officiële maatregelen, niet-levering door onze leveranciers en andere onvoorziene, onvermijdbare en ernstige gebeurtenissen ontslaan de contractpartijen van hun prestatieverplichtingen voor de duur van de verstoring en in de mate van het effect ervan. Dit geldt ook als deze gebeurtenissen plaatsvinden op een moment dat de getroffen contractpartner in verzuim is, tenzij hij het verzuim opzettelijk of door grove nalatigheid heeft veroorzaakt. De contractuele partners zijn verplicht om binnen de grenzen van het redelijke onverwijld de nodige informatie te verstrekken en hun verplichtingen te goeder trouw aan de gewijzigde omstandigheden aan te passen.

2.7.    Informatie over het verwerken van bestellingen, inclusief het aanmaken van het sluitplan, wordt vastgelegd, verwerkt en opgeslagen met behulp van elektronische gegevensverwerking.

3.  Garanties

3.1.    Alle garanties die wij vóór het sluiten van het contract voor het leveringsvoorwerp of de dienst hebben gegeven, worden ongeldig bij het sluiten van het contract, tenzij ze uitdrukkelijk in het contract zelf zijn bevestigd.

3.2.    De juistheid van contractuele garanties die door ons worden verleend, heeft uitsluitend betrekking op de staat van het artikel op het moment van levering.

3.3.    In het geval van onjuiste wijzigingen of reparaties aan onze producten door de klant of derden, evenals het gebruik van duplicaatsleutels van derden, vervalt de garantie.

4. Prijzen en betalingsvoorwaarden/verweer tegen onzekerheden

4.1.    Alle prijzen zijn vermeld in euro's, exclusief verpakking, vrachtkosten en eventuele toeslagen voor kleine hoeveelheden af fabriek of magazijn. Alle catalogusprijzen kunnen worden gewijzigd en zijn niet-bindend. De prijs vermeld in onze bestelbevestiging is doorslaggevend. De prijzen zijn altijd "netto" en gelden voor levering af fabriek exclusief de kosten van verpakking, transport en verzekering (leveringskosten). De toepasselijke wettelijke btw en de gemaakte leveringskosten worden extra in rekening gebracht en afzonderlijk weergegeven. Voor levertijden van meer dan 4 maanden berekenen we de prijzen die gelden op de dag van levering of uitvoering (telkens verminderd met een overeengekomen percentage of vaste korting). 

4.2.    Wissels en cheques worden alleen aanvaard met instemming en alleen omwille van de uitvoering en op voorwaarde dat ze discontabel zijn. Disconteringskosten worden berekend vanaf de vervaldatum van het factuurbedrag. Een garantie voor het tijdig aanbieden van wissels en cheques en voor het protesteren van wissels is uitgesloten.

4.3.    Onze facturen zijn betaalbaar bij ontvangst zonder aftrek, tenzij anders overeengekomen of bepaald in onze bestelbevestiging.

4.4.    Indien de klant niet op de vervaldatum betaalt, zullen de openstaande bedragen een rente van 5% per jaar dragen vanaf de vervaldatum; het recht om een hogere rente en verdere schadevergoeding te vorderen in geval van verzuim blijft onaangetast."

 Bovendien kunnen we, na schriftelijke kennisgeving aan de klant, de nakoming van onze verplichtingen uit andere bestellingen opschorten tot ontvangst van de betalingen.

4.5.    Als wij onbetwistbaar gedeeltelijk ondeugdelijke goederen hebben geleverd, is de klant niettemin verplicht tot betaling van het deugdelijke deel, tenzij de gedeeltelijke levering voor hem niet van belang is.

4.6.    Indien de betalingsvoorwaarden niet worden nagekomen of omstandigheden bekend worden of herkenbaar worden die volgens onze plichtmatige commerciële inschatting aanleiding geven tot gerechtvaardigde twijfel aan de kredietwaardigheid van de klant, met inbegrip van feiten die ten tijde van het sluiten van de overeenkomst reeds bestonden, maar die ons niet bekend waren of bekend hadden moeten zijn, hebben wij het recht om, onverminderd verdere wettelijke rechten in deze gevallen de verdere afwikkeling van lopende bestellingen of leveringen op te schorten en vooruitbetalingen of het stellen van passende zekerheden voor uitstaande leveringen te verlangen en ons na het verstrijken van een redelijke termijn voor het stellen van deze zekerheden zonder succes uit de overeenkomst terug te trekken - onverminderd verdere wettelijke rechten. De klant is verplicht om ons alle schade te vergoeden die voortvloeit uit de niet-naleving van het contract.

4.7.    De klant heeft alleen een retentie- of verrekeningsrecht met betrekking tot tegenvorderingen die niet worden betwist of zijn erkend door een declaratoir vonnis, tenzij de tegenvordering is gebaseerd op een schending van wezenlijke contractuele verplichtingen van onze kant. De klant kan alleen een retentierecht uitoefenen als zijn tegenvordering gebaseerd is op dezelfde contractuele relatie.

5. Ontvangst van e-mails; verplichtingen bij elektronische zakelijke transacties

We zijn slechts verplicht om binnenkomende e-mails één keer per werkdag op te halen. E-mails die wij tussen 09:00 en 17:00 ontvangen, worden geacht om 17:00 te zijn ontvangen, tenzij eerdere ontvangst kan worden aangetoond. E-mails die wij buiten deze tijden ontvangen, worden geacht te zijn ontvangen op de eerstvolgende werkdag om 17:00 uur, tenzij eerdere ontvangst kan worden aangetoond.

6.  Verzending en verzekering

6.1.    Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, verzenden wij de goederen onverzekerd voor rekening en risico van de klant. We behouden ons het recht voor om de transportroute en het transportmiddel te kiezen. Als de klant dit wenst, dekken wij de levering met een transportverzekering (voor zover de klant het materiële risico draagt); de kosten hiervoor zijn voor rekening van de klant. Hiervoor is een aparte schriftelijke bestelling van de klant nodig.

6.2.    Goederen die als verzendklaar worden gemeld, moeten onmiddellijk door de klant worden geaccepteerd. Anders hebben we het recht om ze naar eigen goeddunken te verzenden of op te slaan op kosten en risico van de klant.

6.3.    Als er geen speciaal akkoord is, kiezen wij de transportmiddelen en -route.

6.4.    Het risico gaat over op de klant wanneer de goederen worden overgedragen aan de spoorweg, de expediteur of de vervoerder of wanneer de opslag begint, maar ten laatste wanneer de goederen de fabriek of het magazijn verlaten, zelfs als wij de verantwoordelijkheid voor de levering op ons hebben genomen.

7. Verpakking

Kisten en kratten worden na franco retourzending binnen 2 maanden in goede staat gecrediteerd tegen de waarde die eerder bij levering is berekend. Postdozen worden in rekening gebracht maar niet teruggenomen.

8.  Levering, levertijd, leveringsbelemmeringen

8.1.    De overeengekomen levertijd voor onze leveringen wordt geacht te zijn nagekomen als de verzending of het ophalen binnen deze periode plaatsvindt. Als de levering wordt vertraagd om redenen waarvoor de klant verantwoordelijk is, wordt de termijn geacht te zijn nageleefd als de gereedmelding voor verzending binnen de overeengekomen termijn plaatsvindt. De leveringstermijn begint met de verzending van onze bestelbevestiging en wordt dienovereenkomstig verlengd als aan de vereisten van artikel 8.5. (overmacht) wordt voldaan.

8.2.    Gedeeltelijke leveringen zijn toegestaan als

  • de gedeeltelijke levering kan door de klant worden gebruikt binnen het kader van het contractuele doel,
  • de levering van de resterende bestelde goederen is verzekerd en
  • de klant hierdoor geen belangrijk extra werk of kosten heeft (tenzij de verkoper ermee instemt deze kosten te dragen).

 Gedeeltelijke leveringen worden afzonderlijk gefactureerd.

8.3     Als we niet in staat zijn om bindende leveringstermijnen na te leven om redenen waarvoor wij niet verantwoordelijk zijn (niet-beschikbaarheid van de dienst), zullen we de koper hiervan onmiddellijk op de hoogte stellen en tegelijkertijd informeren over de verwachte nieuwe leveringstermijn. Als de dienst ook niet beschikbaar is binnen de nieuwe leveringstermijn, hebben we het recht om ons geheel of gedeeltelijk terug te trekken uit het contract; we zullen de reeds door de koper betaalde tegenprestatie onmiddellijk terugbetalen. Niet-beschikbaarheid van de dienst bestaat bijvoorbeeld in het geval van late levering door onze leverancier, als we een congruente afdekkingstransactie hebben afgesloten, in het geval van andere verstoringen in de toeleveringsketen, bijvoorbeeld door overmacht of als we niet verplicht zijn om in te kopen in individuele gevallen.

8.4.    Door ons toegezegde termijnen of data voor leveringen en diensten gelden altijd slechts bij benadering, tenzij uitdrukkelijk een vaste termijn of datum is toegezegd of overeengekomen. De termijn wordt geacht te zijn nagekomen als de goederen de fabriek op het overeengekomen tijdstip hebben verlaten of, als verzending niet mogelijk is, de koper in kennis is gesteld van het feit dat de goederen gereed zijn voor verzending. In het geval van een vertraging in de levering moet een redelijke respijtperiode worden vastgesteld. Bij latere wijzigingen van het contract door de koper die van invloed zijn op de leveringstermijn, kan de leveringstermijn met een redelijke termijn worden verlengd. Als de bestellingen gebaseerd zijn op producten op maat, moet de koper altijd de bestelde hoeveelheid accepteren en over- of onderleveringen van maximaal 10% aanvaarden. Annulering is in elk geval uitgesloten.

8.5.    Indien wij, om redenen waarvoor wij niet verantwoordelijk zijn, leveringen of diensten van onze onderaannemers niet, niet correct of niet op tijd ontvangen, of indien er sprake is van overmacht, stellen wij onze klant hiervan tijdig schriftelijk op de hoogte. Onder overmacht wordt het volgende verstaan: Stakingen, wettelijke uitsluitingen, officiële interventies, moeilijkheden bij het verkrijgen van de nodige officiële vergunningen, pandemieën of epidemieën, arbeidstekorten en tekorten aan energie en grondstoffen, transportbelemmeringen buiten onze schuld, operationele belemmeringen buiten onze schuld, bijvoorbeeld door brand-, water- en machineschade, en alle andere belemmeringen die, objectief gezien, niet door ons zijn veroorzaakt.

 Met betrekking tot het deel van het contract dat nog niet is uitgevoerd, kunnen we ons geheel of gedeeltelijk terugtrekken uit het contract onder de volgende voorwaarden:

  • de bovengenoemde gebeurtenissen maken de levering of uitvoering voor ons aanzienlijk moeilijker of onmogelijk en de belemmering is niet slechts van tijdelijke aard, 

  • we hebben voldaan aan onze bovengenoemde informatie- en

  • wij hebben het aanschaffingsrisico niet op ons genomen.

 In geval van belemmeringen van tijdelijke aard hebben wij het recht om de levering uit te stellen voor de duur van de belemmering.

8.6.    Als een leveringsdatum of -periode bindend is overeengekomen en als de overeengekomen leveringsdatum of de overeengekomen leveringstermijn wordt overschreden als gevolg van gebeurtenissen in overeenstemming met paragraaf 8.5., heeft de klant ook het recht om van het contract af te zien vanwege het niet nagekomen deel van het contract na het vruchteloos verstrijken van een redelijke respijtperiode. Als van de klant redelijkerwijs niet kan worden verwacht dat die de levering of dienst aanvaardt als gevolg van de vertraging, kan de klant zich terugtrekken uit het contract door ons een onmiddellijke schriftelijke verklaring te sturen.

9. Klachten, claims voor defecten

9.1.    Duidelijke gebreken moeten door de klant onverwijld, maar uiterlijk binnen 12 dagen na uitvoering van de dienst schriftelijk worden gemeld - zelfs met betrekking tot een deel van de dienst dat door de klant kan worden gebruikt - en verborgen gebreken moeten onverwijld, maar uiterlijk binnen de in Clausule 13 vermelde garantieperiode schriftelijk worden gemeld. Gebreken die herkenbaar zijn bij aflevering moeten ook worden gemeld aan het transportbedrijf en deze moet ervoor zorgen dat de gebreken worden geregistreerd. In het geval van bouwmaterialen en andere goederen die bestemd zijn voor installatie of andere verdere verwerking, moet er altijd onmiddellijk vóór de verwerking een inspectie worden uitgevoerd. Een kennisgeving van een defect moet altijd een gedetailleerde beschrijving van het defect bevatten. Als gebreken niet tijdig worden gemeld, kan de klant geen aanspraak maken op garantie. Voor zover kwantiteits- en gewichtsgebreken al bij levering herkenbaar waren volgens de bovenstaande inspectieverplichtingen, moet de klant bij ontvangst van de goederen bij het transportbedrijf over deze gebreken reclameren en de klacht schriftelijk laten vastleggen. Het niet tijdig melden van gebreken sluit elke aanspraak op garantie door de klant uit. In het geval van goederen die bestemd zijn voor montage, assemblage of installatie, geldt dit ook als het defect pas na de overeenkomstige verwerking aan het licht kwam als gevolg van de schending van een van deze verplichtingen; in dit geval heeft de koper in het bijzonder geen aanspraak op vergoeding van de overeenkomstige kosten ("verwijderings- en installatiekosten").

9.2.    De geleverde goederen moeten op ons verzoek en op onze kosten ter inspectie worden geretourneerd. Als uit de inspectie blijkt dat er sprake is van fabricage- of materiaalfouten, wordt er naar ons goeddunken een vervangend product geleverd of een creditnota opgesteld. Als een vervangende levering niet mogelijk is en de uitgifte van een creditnota wordt geweigerd, kan de klant zich terugtrekken uit het contract of een prijsvermindering eisen. De garantie is niet van toepassing als de klant het geleverde artikel wijzigt of door een derde laat wijzigen zonder toestemming van de verkoper en dit het onmogelijk of onredelijk moeilijk maakt om het defect te verhelpen. In elk geval draagt de klant de extra kosten voor het verhelpen van het defect als gevolg van de wijziging. We behouden ons het recht voor om redelijke ontwerpwijzigingen door te voeren.

9.3.    Als de levering gebrekkig is, kan de klant in eerste instantie alleen nakoming achteraf eisen om het gebrek te verhelpen. Wij behouden ons het recht voor om het respectieve type van nakoming achteraf - herstel van de gebreken (reparatie) of vervangende levering - te kiezen, waarbij wij gemachtigd zijn om bij elke nieuwe poging tot nakoming van het ene type over te schakelen op het andere type. We behouden ons het recht voor om redelijke ontwerpwijzigingen door te voeren. Latere nakoming omvat niet de demontage, verwijdering of de-installatie van het defecte artikel of de installatie, montage of installatie van een artikel zonder gebreken als we oorspronkelijk niet verplicht waren om deze diensten uit te voeren; aanspraken van de koper op vergoeding van overeenkomstige kosten ("demontage- en installatiekosten") blijven onaangetast.

9.4.    De klant heeft alleen het recht om zich terug te trekken uit het contract of om de koopprijs te verlagen als de nakoming achteraf mislukt of als we een redelijke, door de klant schriftelijk vastgestelde respijtperiode voor de nakoming achteraf laten verstrijken zonder het gebrek te verhelpen. De klant heeft voornoemde rechten ook wanneer wij een door de klant schriftelijk onder dreiging van weigering van verdere nakoming gestelde redelijke respijttermijn laten verstrijken zonder een vervangend product te leveren of het gebrek te verhelpen, of wanneer verdere nakoming onmogelijk is of door ons wordt geweigerd. Er is echter geen recht op annulering in het geval van een onbeduidend defect.

9.5.    In het geval van het verhelpen van gebreken zijn wij verplicht alle kosten te dragen die nodig zijn om het gebrek te verhelpen. Terugbetaling van kosten is uitgesloten als de kosten toenemen omdat de goederen na onze levering naar een andere locatie zijn verplaatst, tenzij dit overeenkomt met het beoogde gebruik van de goederen.

9.6.    Onze garantie is uitgesloten in het geval van onjuiste wijzigingen of reparaties aan onze producten door de klant of derden, evenals in het geval van het gebruik van duplicaatsleutels van derden.

9.7.    Claims voor defecten kunnen niet worden gebaseerd op ongeschikt of oneigenlijk gebruik, natuurlijke slijtage, noch op schade als gevolg van foutieve of nalatige behandeling, overmatige belasting, ongeschikte verwerking, foutieve combinatie van onderdelen die niet voor dit doel zijn bedoeld, enz., noch op dergelijke invloeden die niet worden verondersteld onder het contract, tenzij de schade is toe te schrijven aan onze schuld. Wij verwijzen in dit verband naar de inhoud van de relevante normen.

9.8.    Claims voor defecten mogen zonder onze toestemming niet worden overgedragen aan derden.

9.9.    Wij zijn niet aansprakelijk voor defecten of schade als gevolg van onjuiste wijzigingen of reparaties door de klant of derden.

10. Retourneren van goederen

Als de klant zich zonder wettelijke reden uit het contract wil terugtrekken en wij hiervoor onze toestemming geven, brengen wij desondanks annuleringskosten in rekening; zelfs met onze toestemming behouden wij ons het recht voor om een vergoeding voor gederfde winst te eisen. Goederen moeten worden geretourneerd naar de vorige plaats van verzending in hun oorspronkelijke verpakking en vrij van vrachtkosten en onkosten voor ons. Er wordt 20% ingehouden op de creditnota voor doorverkoopbare artikelen in perfecte verpakking. Retourneren van aangepaste producten (geen voorraadartikelen!) is uitgesloten.

11. Software

Wilka-software wordt geleverd als eenmalige licentie; ten opzichte van de klant zijn wij de auteur in de zin van §§ 69a - 69g UrhG. De software is alleen bedoeld voor persoonlijk gebruik.

12.  Beperking van aansprakelijkheid

12.1.  Wij zijn alleen aansprakelijk voor schadeclaims op basis van schuld, ongeacht de rechtsgrond, voor zover het plichtsverzuim dat aanleiding geeft tot de claim is gebaseerd op opzet of grove nalatigheid. Deze beperking is niet van toepassing op schadeclaims die voortvloeien uit letsel aan het leven, het lichaam of de gezondheid van een persoon of de schending van een wezenlijke contractuele verplichting.

12.2.  Voor zover onze aansprakelijkheid voor schade is uitgesloten of beperkt, geldt dit ook voor de persoonlijke aansprakelijkheid van onze werknemers en plaatsvervangende medewerkers.

12.3.  Als wij door nalatigheid, maar niet door grove nalatigheid, een wezenlijke contractuele verplichting hebben geschonden of als eenvoudige plaatsvervangers die door ons zijn aangesteld een wezenlijke contractuele verplichting hebben geschonden op een manier die niet ernstiger is dan grove nalatigheid, is onze aansprakelijkheid beperkt tot vergoeding van typische voorzienbare schade. Hetzelfde geldt voor aansprakelijkheid als gevolg van aanvankelijk onvermogen, maar niet voor schade als gevolg van letsel aan leven, lichaam of gezondheid van een persoon of voor claims die voortvloeien uit de productaansprakelijkheidswet.

12.4.  Schade geldt in het bijzonder als niet voorzienbaar als de klant jegens derden aansprakelijk is voor schade of onkosten en die zijn eigen aansprakelijkheid niet heeft uitgesloten door contractuele overeenkomst met de derde partij in overeenstemming met de AV.

12.5.  Schadevergoeding in de vorm van winstderving omvat uitsluitend de winst die de klant met onze levering zou hebben behaald, maar niet bovendien de winst die de klant in het geval van een dekkende transactie heeft verloren omdat die de voor de dekkende transactie gebruikte dienst elders winstgevend had kunnen gebruiken.

12.6.  Als er claims tegen de klant worden ingediend door derden waarvoor de klant verhaal zou kunnen nemen op ons, moet de klant ons onmiddellijk en uitgebreid informeren en ons betrekken bij de onderhandelingen over de claim en ons de gelegenheid geven om ons actief te verdedigen tegen de claims of deze voor hem in te willigen. Indien de klant deze verplichtingen niet nakomt, draagt hij in geval van regres de bewijslast dat zijn prestatie jegens de derde ook zonder onze medewerking niet minder zou zijn geweest en dat hij volledig heeft voldaan aan zijn verplichting om de schade tot een minimum te beperken. Dit geldt ook voor kosten die de klant maakt om dergelijke claims van derden te honoreren of af te wenden.

12.7.  De wettelijke regresrechten van de partner jegens ons bestaan alleen voor zover de partner met zijn klant geen afspraken heeft gemaakt die verder gaan dan de wettelijke aanspraken op gebreken.

13.  Verjaring

13.1.  Claims voor gebreken in overeenstemming met clausule 9 vervallen binnen 12 maanden na de overdracht van het risico. Als het gebrek betrekking heeft op een levering die is gebruikt voor een gebouw in overeenstemming met het normale gebruik ervan en de gebreken heeft veroorzaakt, bedraagt de verjaringstermijn twee jaar vanaf de risico-overgang. De eerste en tweede zin zijn niet van toepassing indien het gebrek op frauduleuze wijze is verzwegen of indien de laatste beoogde gebruiker van de levering een consument is.

13.2.  De verjaringstermijn voor claims die tegen ons worden ingediend, wordt alleen opgeschort door onderhandelingen over de vordering als onze contractuele verplichting in kwestie onbetwist, schriftelijk erkend of wettelijk vastgesteld is.

14. Eigendomsvoorbehoud

14.1.  Wij behouden ons het eigendom voor van alle door ons geleverde apparatuur en goederen (hierna "voorbehouden goederen” genoemd) totdat al onze claims uit de zakelijke relatie met de klant, inclusief toekomstige claims uit later gesloten contracten, zijn voldaan. Dit is ook van toepassing op een saldo ten gunste van ons als individuele of al onze vorderingen zijn opgenomen in een rekening-courant en het saldo wordt opgenomen.

14.2.  De klant moet de voorbehouden goederen voldoende verzekeren, in het bijzonder tegen brand en diefstal. Claims op de verzekeringsmaatschappij die voortvloeien uit schade aan de voorbehouden goederen worden hierbij aan ons overgedragen ter hoogte van de waarde van de voorbehouden goederen.

14.3.  De klant mag de geleverde goederen doorverkopen in het kader van de normale bedrijfsuitoefening. Andere vervreemdingen, in het bijzonder verpanding of eigendomsoverdracht tot zekerheid, zijn niet toegestaan. Indien de voorbehouden goederen bij doorverkoop niet onmiddellijk door de derde koper worden betaald, is de klant verplicht deze slechts onder eigendomsvoorbehoud door te verkopen. De machtiging tot doorverkoop van de voorbehouden goederen vervalt zonder meer als de klant de betaling opschort of in gebreke blijft.

14.4.  De klant draagt hierbij aan ons alle vorderingen over, inclusief zekerheden en nevenrechten, die hem uit of in verband met de doorverkoop van voorbehouden goederen jegens de eindkoper of jegens derden toekomen. Hij mag geen overeenkomsten aangaan met zijn klanten die onze rechten op enigerlei wijze uitsluiten of beperken of die de voorafgaande overdracht van de vordering annuleren. Als goederen waarop een eigendomsvoorbehoud rust samen met andere goederen worden verkocht, wordt de vordering op de derde koper geacht te zijn toegewezen ter hoogte van de tussen ons en de klant overeengekomen leveringsprijs, tenzij de aan de afzonderlijke goederen toe te rekenen bedragen uit de factuur kunnen worden afgeleid.

14.5.  De klant blijft gemachtigd om de aan ons overgedragen vordering met betrekking tot de verkochte goederen onder voorbehoud te innen tot onze herroeping, die te allen tijde is toegestaan. Op ons verzoek is die verplicht ons de informatie en documenten te verstrekken die nodig zijn voor het innen van overgedragen vorderingen en, indien wij dit niet zelf doen, zijn klanten onmiddellijk op de hoogte te stellen van de overdracht aan ons.

14.6.  Als de klant vorderingen uit de doorverkoop van goederen onder eigendomsvoorbehoud opneemt in een rekening-courantverhouding met zijn klanten, draagt hij hierbij elk erkend eindsaldo ten gunste van hem aan ons over voor het bedrag dat overeenkomt met het totale bedrag van de vordering uit de doorverkoop van onze goederen onder eigendomsvoorbehoud in de rekening-courantverhouding.

14.7.  Indien de klant reeds vorderingen uit de doorverkoop van de door ons geleverde of te leveren goederen aan derden heeft overgedragen, in het bijzonder op basis van echte of oneigenlijke factoring, of andere overeenkomsten heeft gesloten op basis waarvan onze huidige of toekomstige zekerheidsrechten volgens paragraaf 14 kunnen worden aangetast, dient hij ons hiervan onmiddellijk op de hoogte te stellen. In het geval van een oneigenlijke factoring hebben wij het recht ons terug te trekken uit het contract en de teruggave van de reeds geleverde goederen te eisen; hetzelfde geldt in het geval van een echte factoring indien de klant niet vrij kan beschikken over de koopprijs van de vordering in overeenstemming met het contract met de factor.

14.8.  In geval van contractbreuk, in het bijzonder bij betalingsverzuim, hebben wij het recht - zonder ons vooraf uit het contract terug te trekken - alle goederen onder eigendomsvoorbehoud terug te nemen; in dit geval is de klant verplicht de goederen zonder meer af te geven, tenzij hij zich slechts schuldig maakt aan een onbeduidend plichtsverzuim. We mogen de bedrijfslocatie van de klant op elk moment tijdens normale kantooruren betreden om de inventaris van de door ons geleverde goederen vast te stellen. Het terugnemen van de voorbehouden goederen geldt alleen als annulering van het contract als wij dit uitdrukkelijk schriftelijk verklaren of als dit wordt bepaald door dwingende wettelijke bepalingen. De klant moet ons onmiddellijk schriftelijk op de hoogte stellen van elke toegang door derden tot goederen waarop een eigendomsvoorbehoud rust of vorderingen die aan ons zijn overgedragen.

14.9.  Indien de waarde van de zekerheden waarop wij volgens bovenstaande bepalingen recht hebben, in totaal meer dan 10% hoger is dan de gedekte vorderingen, zijn wij verplicht om op verzoek van de klant zekerheden van onze keuze vrij te geven.

15. Geheimhouding

15.1.  Alle zakelijke of technische informatie van welke aard dan ook die door ons toegankelijk is gemaakt, met inbegrip van kenmerken die kunnen worden ontleend aan alle voorwerpen en documenten die zijn overhandigd, en andere kennis of ervaring moeten geheim worden gehouden voor derden en mogen in het eigen bedrijf van de klant alleen beschikbaar worden gesteld aan die personen die op een noodzakelijke manier betrokken moeten zijn bij het gebruik ervan voor het doel van levering aan de klant en die ook verplicht zijn tot geheimhouding; ze blijven ons exclusieve eigendom. Dergelijke informatie mag niet worden gereproduceerd of commercieel worden gebruikt zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming.

15.2.  Er geldt geen geheimhoudingsplicht voor informatie die aantoonbaar

  •  al openlijk bekend was op het moment dat deze werd overgedragen,

  •  na het overdragen ervan publiekelijk bekend is geworden, zonder dat de klant hiervoor verantwoordelijk is,

  •  na het overdragen ervan door een derde partij toegankelijk is gemaakt voor de klant op een wettelijk toegestane manier en zonder beperking met betrekking tot vertrouwelijkheid of gebruik.

De geheimhoudingsplicht eindigt twee jaar na het einde van de contractuele relatie tussen ons en de klant.

15.3.  Op ons verzoek moet alle van ons afkomstige informatie (inclusief gemaakte kopieën of verslagen) en in bruikleen verstrekte goederen onmiddellijk en volledig aan ons worden geretourneerd of worden vernietigd. De vernietiging moet schriftelijk aan ons worden bevestigd. Wij behouden ons alle rechten voor op dergelijke informatie (inclusief auteursrechten en het recht op het gebruik van industriële eigendomsrechten zoals patenten, gebruiksmodellen, handelsmerkbescherming, enz.). Voor zover deze door derden aan ons ter beschikking zijn gesteld, geldt dit voorbehoud van rechten ook ten gunste van deze derden. 15.4. Tekeningen, modellen, sjablonen, monsters en soortgelijke goederen mogen niet worden overhandigd of anderszins toegankelijk worden gemaakt voor onbevoegde derden. De reproductie van dergelijke items is alleen toegestaan binnen de operationele vereisten en copyrightregels.

15.5.  De contactpartijen mogen alleen met voorafgaande schriftelijke toestemming reclame maken voor hun zakelijke relatie.

16. Opening van een insolventie- of surseanceprocedure; opschorting van betalingen

16.1.  Een aanvraag tot opening van een insolventie- of surseanceprocedure door de klant of een opschorting van betaling door de klant die niet gebaseerd is op gerechtvaardigde retentierechten of andere rechten, geeft ons het recht om ons op elk moment terug te trekken uit de overeenkomst of om de levering van het gekochte artikel afhankelijk te maken van de voorafgaande nakoming van de betalingsverplichting. Als de goederen al geleverd zijn, is de koopprijs in de bovengenoemde gevallen onmiddellijk verschuldigd. In de bovengenoemde gevallen hebben we ook het recht om het gekochte goed terug te vorderen en te behouden totdat de aankoopprijs volledig is betaald.

16.2.  De bepalingen van § 16.1. zijn eveneens van toepassing indien wij cheques of wissels als betaalmiddel hebben aanvaard en de debiteur of verstrekker een aanvraag tot opening van een insolventie- of surseanceprocedure indient of zijn betalingen opschort.

17. Proefmonsters en productieapparatuur

17.1.  Tenzij anders overeengekomen, worden de fabricagekosten voor proefmonsters en productieapparatuur (gereedschappen, mallen, sjablonen, enz.) afzonderlijk van de te leveren goederen gefactureerd. Dit geldt ook voor productieapparatuur die moet worden vervangen vanwege slijtage.

17.2.  De kosten voor onderhoud en correcte opslag en het risico van beschadiging of vernietiging van de productieapparatuur zijn voor onze rekening.

17.3.  Als de partner de samenwerking opschort of beëindigt tijdens de productieperiode van de proefmonsters of productieapparatuur, komen alle tot dan toe gemaakte productiekosten voor rekening van de partner.

17.4.  De koper verwerft geen enkele aanspraak op gereedschappen door betaling van kostenaandelen voor gereedschappen; ze blijven ons eigendom en in ons bezit. We verbinden ons ertoe het gereedschap tot 1 jaar na de laatste levering voor de koper te bewaren. Als de koper ons na het verstrijken van deze termijn laat weten dat er binnen een jaar weer bestellingen worden geplaatst, wordt de bewaartermijn met nog een jaar verlengd. Na het verstrijken van de deadline kunnen we vrij beschikken over het gereedschap. Voor bestellingen die worden geannuleerd in de ontwikkelingsfase of tijdens de opstartperiode, behouden we ons het recht voor om de gemaakte kosten als volgt te factureren: vóór het vrijgeven van de proefmonsters de gemaakte kosten voor de eerste gereedschapsset; na het vrijgeven van de proefmonsters de gemaakte kosten voor de volledige omvang van de serie gereedschappen, speciale apparatuur en kalibers, afhankelijk van de hoogte van de geplande maandelijkse behoefte. De verwerkte, gefactureerde gereedschappen blijven 4 weken ter inspectie en worden aan het einde van deze periode gesloopt. Voltooide stappenplannen en bouwtekeningen van de gereedschappen zijn niet onderworpen aan de verplichting om bewijs te leveren om de gebruikte processen te beschermen. De koper kan het gereedschap echter kopen door de volledige kosten te betalen.

18. Diversen

18.1.  Tenzij anders overeengekomen, is uitsluitend het recht van de Bondsrepubliek Duitsland van toepassing. De toepassing van het Verdrag der Verenigde Naties inzake internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken (CSIG) is uitgesloten. 18.2. De plaats van uitvoering is ons hoofdkantoor.

18.3.  De bevoegde rechtbank is Düsseldorf, maar we hebben ook het recht om de leverancier aan te klagen in zijn algemene bevoegde rechtbank.

18.4.  De ongeldigheid van afzonderlijke clausules heeft geen invloed op de geldigheid van de overige clausules. Contractuele partners zijn verplicht om ineffectieve bepalingen te vervangen door bepalingen die gelijkwaardig zijn in economisch succes. Hetzelfde geldt in het geval van een lacune. 

18.5.  Het bedrijf stemt er niet mee in om deel te nemen aan geschillenbeslechtingsprocedures voor arbitragecommissies voor consumenten in de zin van Sectie 36 (1) van de Duitse wet op de beslechting van consumentengeschillen (VSBG). Dit doet geen afbreuk aan de mogelijkheid van geschillenbeslechting door een arbitragecommissie voor consumenten in het kader van een specifiek geschil met instemming van beide contractpartijen (§ 37 VSBG).