Algemene Inkoopvoorwaarden
Toepasselijkheid van onze inkoopvoorwaarden
1.1 We bestellen op basis van onze Algemene Inkoopvoorwaarden. Andere voorwaarden van de opdrachtnemer (ON) of leverancier maken geen deel uit van het contract, zelfs als wij, de klant, daar niet uitdrukkelijk bezwaar tegen maken.
We stemmen echter in met een eenvoudig eigendomsvoorbehoud van de leverancier tot de betaling van de betreffende levering.
Met de eerste levering op basis van deze inkoopvoorwaarden erkent de leverancier de voorwaarden zoals overeengekomen voor alle verdere contractuele relaties in de respectievelijke actuele versie.
Onze inkoopvoorwaarden zijn ook van toepassing als wij de levering van de leverancier zonder voorbehoud accepteren in de wetenschap dat de voorwaarden van de leverancier in strijd zijn met of afwijken van onze inkoopvoorwaarden.
1.2. Onze inkoopvoorwaarden gelden alleen voor ondernemers in de zin van artikel 310 (1) BGB.
1.3. Onze inkoopvoorwaarden zijn ook van toepassing op alle toekomstige transacties met de leverancier.
2. Bestelling en afsluiting van het contract
2.1. Leveringscontracten, bestellingen en acceptatie, leveringsafroepen en hun wijzigingen en aanvullingen moeten schriftelijk worden gedaan. Onze bestellingen, leveringsafroepen en wijzigingen ervan en aanvullingen kunnen ook worden gedaan via gegevensoverdracht op afstand, machineleesbare gegevensdragers of elektronisch.
Over het algemeen zijn we gebonden aan onze bestelling binnen een periode van vier weken. In het geval van bestellingen die elektronisch zijn geplaatst, zijn we gedurende een week gebonden aan onze bestelling. Na het verstrijken van deze termijnen hebben wij het recht om onze bestelling te annuleren. Claims van de leverancier op basis van een effectieve annulering zijn uitgesloten.
2.2. In geval van aanvaarding moet de leverancier de bestelling schriftelijk bevestigen, met vermelding van het artikelnummer van de bestelling en de omschrijving van het artikel. Als we onze bestelling elektronisch plaatsen, kan de leverancier de bestelling ook elektronisch bevestigen. Leveringsafroepen worden uiterlijk bindend als de leverancier niet binnen een week na ontvangst schriftelijk of elektronisch bezwaar maakt.
2.3. Wij behouden ons de eigendomsrechten en auteursrechten voor op illustraties, tekeningen, berekeningen en andere documenten; deze mogen niet toegankelijk worden gemaakt voor derden zonder onze uitdrukkelijke toestemming. Ze mogen uitsluitend worden gebruikt voor het controleren van onze besteldocumenten of de productie op basis van onze bestelling; na voltooiing van de bestelling of in het geval dat het contract niet wordt afgesloten, moeten ze ongevraagd aan ons worden geretourneerd. Ze moeten geheim worden gehouden voor derden. In het bijzonder zijn daarnaast de bepalingen van artikel 12 van deze Algemene inkoopvoorwaarden van toepassing.
2.4. We hebben het recht om de tijd en plaats van levering en het type verpakking op elk moment te wijzigen door middel van een schriftelijke kennisgeving met een opzegtermijn van ten minste 10 werkdagen voor de overeengekomen verzenddatum. Hetzelfde geldt voor wijzigingen in productspecificaties voor zover deze zonder aanzienlijke extra kosten in het kader van het normale productieproces van de leverancier kunnen worden doorgevoerd, waarbij in deze gevallen de kennisgevingstermijn volgens bovenstaande zin ten minste de op dat moment overeengekomen/geldige levertijd plus 10 werkdagen bedraagt. Wij vergoeden de leverancier alle bewezen en redelijke extra kosten die als gevolg van de wijziging zijn ontstaan. Indien dergelijke wijzigingen leiden tot vertragingen in de levering die niet met redelijke inspanningen kunnen worden vermeden in de normale productie- en bedrijfsactiviteiten van de leverancier, wordt de oorspronkelijk overeengekomen leveringsdatum dienovereenkomstig uitgesteld. De leverancier dient ons tijdig vóór de leveringsdatum, maar ten minste binnen 10 werkdagen na ontvangst van onze kennisgeving overeenkomstig zin 1, schriftelijk op de hoogte te stellen van eventuele extra kosten of vertragingen in de levering die op basis van een zorgvuldige beoordeling te verwachten zijn.
2.5. De leverancier mag alleen met onze toestemming uitbesteden.
2.6. Goederen of onderdelen van goederen die niet in de bestelling zijn vermeld, maar die essentieel zijn voor de veilige en efficiënte werking van de goederen, worden geacht deel uit te maken van de geleverde goederen en zijn door de leverancier samen daarmee verschuldigd.
2.7. Als de geleverde goederen software bevatten, krijgen wij het recht om de software zonder speciale vergoeding in het hele bedrijf te gebruiken, naar believen te reproduceren en samen met de geleverde goederen tegen betaling of gratis wereldwijd aan derden over te dragen. We hebben het recht om de software opnieuw te vertalen voor onderhoud en verdere ontwikkeling.
3. Prijzen en betalingsvoorwaarden
3.1. De in onze bestelling genoemde prijzen zijn vaste prijzen en gelden, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, naar onze fabriek. Ze omvatten alle verpakkings-, transport-, verzekerings- en alle andere kosten van levering naar onze fabriek, tenzij we uitdrukkelijk schriftelijk anders overeenkomen met de opdrachtnemer.
3.2. Onder voorbehoud van levering van de goederen of aanvaarding van de levering, dient de betaling plaats te vinden binnen veertien (14) kalenderdagen na ontvangst van een verifieerbare factuur met vermelding van het bestelnummer en de besteldatum met een korting van drie procent of binnen dertig (30) kalenderdagen netto. De kortingsperiode gaat in op de factuurdatum, maar op zijn vroegst op de dag waarop wij de levering ontvangen.
3.3. Elke factuur moet de referentie naar de bestelling en de leveringsbon bevatten. Als deze informatie ontbreekt, zijn wij niet aansprakelijk voor de naleving van de overeengekomen betalingsvoorwaarden. Wij behouden de bevoegdheid om kortingen in te houden en zijn niet in verzuim met de betaling. De goederen die in overeenstemming met de bestelling zijn geleverd, worden betaald volgens de hoeveelheden die door ons zijn vastgesteld na ontvangst van de goederen.
3.4. Zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming, die niet op onredelijke gronden mag worden onthouden, is de leverancier niet gerechtigd zijn vordering op ons over te dragen of door derden te laten innen. Dit geldt niet voor geldvorderingen binnen een handelstransactie (Artikel 354a HGB, Handelsgesetzbuch). We gaan echter akkoord met een voorafgaande cessie in het geval van een verlengd eigendomsvoorbehoud.
3.5. Wij hebben het recht op verrekening en retentie voor zover dit wettelijk is toegestaan.
3.6. In geval van betalingsverzuim zijn we een vertragingsrente verschuldigd van vijf procentpunten boven de basisrente conform § 247 BGB (Duits Burgerlijk Wetboek).
4. Levering
4.1. Alle leveringen dienen deugdelijk verpakt te worden afgeleverd op het door ons opgegeven afleveradres.
4.2. Elke levering moet vergezeld gaan van een leveringsbon met alle bestellingsgerelateerde details zoals bestelnummer, onderdeelnummer, onderdeelaanduiding, hoeveelheid, individuele gewichten of afmetingen.
4.3. Als wij in individuele gevallen uitdrukkelijk schriftelijk hebben toegezegd de kosten te zullen dragen, wijzen wij de vervoerder aan. De vracht moet zodanig op de vrachtbrief worden vermeld dat het goedkoopste toegestane vrachttarief op de zending wordt toegepast. De opdrachtnemer moet ons schriftelijk melden dat de goederen klaar zijn voor verzending. In dit geval sluiten we een transportverzekering af en nemen we de kosten voor onze rekening.
4.4. Als de kosten van verpakking door ons worden gedragen op basis van een uitdrukkelijke overeenkomst, betalen wij alleen de kostprijs exclusief statiegeld. Wij behouden ons het recht voor om omvangrijke verpakkingsgoederen, in het bijzonder containers, vaten, kratten enz. na lediging en onverminderd transport- of andere slijtage, franco aan de opdrachtnemer te retourneren tegen een overeenkomstige creditnota. Voor voorschriften die afwijken van de bepalingen van de wet betreffende het in de handel brengen, de terugname en het hoogwaardige gebruik van verpakkingen (Verpackungsgesetz) is onze voorafgaande schriftelijke toestemming nodig.
4.5. De opdrachtnemer moet alle documenten die vereist zijn voor aanvaarding, bediening, onderhoud en reparaties, met name testrapporten, gereedschapscertificaten, tekeningen, plannen, bedieningsinstructies en reparatiehandleidingen, kosteloos in reproduceerbare vorm leveren.
4.6. Onze afdeling goederenontvangst is geopend van maandag tot en met donderdag van 07.00 tot 14.00 uur en vrijdag van 07.00 tot 12.00 uur.
5. Levertijd, vertraging en overmacht
5.1. De leveringstermijnen die in de bestelling worden vermeld of anderszins met de opdrachtnemer worden overeengekomen, zijn bindend en worden strikt nageleefd. Naleving van de leverdatum of de levertermijn wordt bepaald door de levering van de goederen op het door ons opgegeven afleveradres of de aanvaarding van de levering.
5.2. De opdrachtnemer dient ons onverwijld schriftelijk op de hoogte te stellen indien blijkt dat de overeengekomen leveringsdata en -termijnen zullen worden vertraagd of overschreden, met opgave van de redenen en de verwachte duur.
5.3. Vroege leveringen vereisen onze uitdrukkelijke toestemming. Indien de goederen bij vervroegde levering niet worden geretourneerd, worden ze door ons tot de leveringsdatum opgeslagen voor rekening en risico van de opdrachtnemer.
In het geval van een vervroegde levering behouden wij ons het recht voor om pas op de overeengekomen vervaldatum te betalen. Bij overeengekomen deelzendingen moet de resterende hoeveelheid worden vermeld.
5.4. In het geval van een vertraging in de levering hebben we het recht om een vaste schadevergoeding te eisen voor vertraging ter hoogte van 0,3% per werkdag of 0,25% per kalenderdag, maar niet meer dan 5% in totaal; we behouden ons het recht voor om verdere wettelijke aanspraken te doen gelden (annulering en schadevergoeding in plaats van prestaties). We behouden ons het recht voor om te bewijzen dat er meer schade is geleden.
De leverancier heeft het recht om ons te bewijzen dat er geen schade of aanzienlijk minder schade is ontstaan als gevolg van de vertraging. In het laatste geval kunnen we een vergoeding eisen voor de daadwerkelijk geleden schade. Aanvaarding van de vertraagde levering betekent niet dat afstand wordt gedaan van vorderingen tot schadevergoeding en vaste schadevergoeding.
5.5. Indien de opdrachtnemer met een deel van de levering in gebreke is, kunnen wij onze rechten ook doen gelden ten aanzien van die delen van de levering waarmee de opdrachtnemer nog niet in gebreke is.
5.6. Onverminderd onze overige rechten, hebben wij te allen tijde het recht ons door middel van een schriftelijke verklaring met opgave van redenen geheel of gedeeltelijk uit het contract terug te trekken indien
overmacht, arbeidsconflicten, bedrijfsstoringen buiten onze schuld, onrust, officiële maatregelen en andere onvermijdbare gebeurtenissen, voor zover deze niet van onbeduidende duur zijn en een aanzienlijk nadelig effect hebben op de uitvoering van het contract,
we de bestelde producten niet meer of slechts tegen aanzienlijke kosten kunnen gebruiken in onze bedrijfsvoering als gevolg van omstandigheden die zich voordoen na het sluiten van het contract en waarvoor de leverancier verantwoordelijk is (zoals het niet naleven van wettelijke vereisten), of
de financiële omstandigheden van de leverancier na het afsluiten van het contract zodanig verslechteren dat levering in overeenstemming met het contract niet kan worden verwacht.
6. Risico-overdracht
De opdrachtnemer draagt het risico van verzending tot de goederen op de juiste manier aankomen in onze fabriek of op de door ons aangeduide losplaats. Dit geldt ook als in afzonderlijke gevallen levering af fabriek is overeengekomen of als wij de verzending voor eigen rekening moeten uitvoeren.
7. Inspectie van inkomende goederen, melding van defecten
7.1. De wettelijke bepalingen (§§ 377, 381 HGB) zijn van toepassing op de handelsverplichting om gebreken te inspecteren en aan te geven met het volgende voorbehoud: Onze inspectieplicht is beperkt tot gebreken die aan het licht komen tijdens onze inspectie van inkomende goederen en externe inspectie, inclusief de leveringsdocumenten, evenals tijdens onze kwaliteitscontrole in de steekproefprocedure (bijv. transportschade, onjuiste levering en levering van kleinere hoeveelheid). Als acceptatie is overeengekomen, is er geen verplichting tot inspectie. Anders hangt het bovendien af van de mate waarin een onderzoek in het kader van de normale bedrijfsvoering haalbaar is, rekening houdend met de omstandigheden van het individuele geval. De bovenstaande bepaling gaat uitdrukkelijk niet gepaard met een verschuiving van het risico van aansprakelijkheid uit onrechtmatige daad of productaansprakelijkheid naar de leverancier.
7.2. Eventuele betalingen van de inkoopprijs of aanvaarding van de goederen door ons of een van onze bevoegde vertegenwoordigers bij de leverancier vóór de ontdekking van gebreken vormen geen erkenning dat de goederen vrij zijn van gebreken en ontslaan de leverancier niet van zijn garantie.
8. Garantie
8.1. Bij levering van gebrekkige goederen is de leverancier jegens ons aansprakelijk volgens de wettelijke bepalingen. Als er materiële gebreken optreden bij leveringen tijdens de garantieperiode, moet de leverancier voor nakoming achteraf zorgen, waarbij wij over het algemeen het recht hebben om het type nakoming achteraf te kiezen. De leverancier heeft het recht om de door ons gekozen vorm van nakoming achteraf onder de voorwaarden van § 439 lid 4 BGB te weigeren. Wij hebben recht op de volledige wettelijke aanspraken op garantie wegens gebreken; in elk geval hebben wij het recht om het verhelpen van gebreken of de levering van een nieuw artikel te eisen. Het recht op compensatie, in het bijzonder het recht op schadevergoeding wordt uitdrukkelijk voorbehouden. Bovendien is de leverancier jegens ons aansprakelijk voor vergoeding van eventuele extra kosten en schade die voor ons of onze klanten voortvloeien uit het gebrek. Dit omvat compensatie voor financiële schade.
Nakoming achteraf omvat ook de verwijdering van de gebrekkige goederen en het opnieuw installeren, op voorwaarde dat de goederen ergens anders werden ingebouwd of ergens anders aan werden bevestigd in overeenstemming met de aard van het artikel en het beoogde gebruik voordat het gebrek aan het licht kwam; onze wettelijke aanspraak op vergoeding van de overeenkomstige kosten (verwijderings- en installatiekosten) blijft onaangetast. De kosten die nodig zijn voor de inspectie en de daaropvolgende uitvoering, in het bijzonder transport-, reis-, arbeids- en materiaalkosten en eventuele demontage- en installatiekosten, zijn voor rekening van de verkoper, zelfs als blijkt dat er eigenlijk geen defect was. Onze aansprakelijkheid voor schade in het geval van ongerechtvaardigde verzoeken om gebreken te verhelpen, blijft onaangetast; wij zijn echter alleen aansprakelijk in dit opzicht als wij erkenden of ernstig nalatig waren in het niet erkennen dat er geen gebrek was.
8.2. Onverminderd onze wettelijke rechten en de bepalingen in Clausule 7, is het volgende van toepassing: Als de verkoper zijn verplichting tot nakoming achteraf - naar onze keuze door het verhelpen van het gebrek (reparatie) of door het leveren van een artikel zonder gebreken (vervangende levering) - niet binnen een door ons gestelde redelijke termijn nakomt, kunnen wij het gebrek zelf verhelpen en van de verkoper vergoeding van de noodzakelijke kosten of een overeenkomstig voorschot verlangen. Als nakoming achteraf door de verkoper mislukt of voor ons onredelijk is (bijv. vanwege bijzondere urgentie, gevaar voor de bedrijfsveiligheid of dreigende onevenredige schade), hoeft er geen termijn te worden gesteld; wij stellen de verkoper onmiddellijk, indien mogelijk vooraf, op de hoogte van dergelijke omstandigheden.
8.3. Bij leveringen die binnen de verjaringstermijn van onze aanspraken op garantie wegens gebreken worden verholpen, begint de verjaringstermijn opnieuw te lopen op het moment dat de leverancier volledig heeft voldaan aan onze aanspraken op nakoming achteraf.
8.4. Als een materieel gebrek binnen zes maanden na de risico-overdracht aan het licht komt, wordt er aangenomen dat het gebrek al aanwezig was op het moment van de risico-overdracht, tenzij deze aanname onverenigbaar is met de aard van het artikel of het gebrek.
8.5. De garantieperiode bedraagt 24 maanden vanaf de risico-overdracht. Niettegenstaande de bovenstaande bepaling begint de verjaringstermijn voor materiële gebreken op zijn vroegst twee maanden na de datum waarop we de vorderingen hebben voldaan die onze klant tegen ons heeft ingesteld vanwege het gebrek, en op zijn laatst drie jaar na de risico-overdracht.
8.6 . De verjaringstermijn van 3 jaar geldt dienovereenkomstig ook voor claims die voortvloeien uit gebreken aan het eigendomsrecht, waarbij de wettelijke verjaringstermijn voor claims van derden op teruggave in rem (§ 438 (1) Nr. 1 BGB) onaangetast blijft; verder verjaren aanspraken die voortvloeien uit gebreken aan het eigendomsrecht in geen geval, zolang de derde het recht - in het bijzonder bij het ontbreken van een verjaringstermijn - nog tegen ons kan doen gelden.
9. Verhaal op leveranciers
9.1. Naast de vorderingen wegens gebreken hebben wij onbeperkt recht op onze wettelijke aanspraken op onkosten en verhaal binnen een toeleveringsketen (verhaal van leveranciers volgens § 478, 445a, 445b of § 445c, 327 (5), 327u BGB). In het bijzonder hebben we het recht om precies die nakoming achteraf (reparatie of vervangende levering) van de verkoper te eisen die we in het individuele geval aan onze klant verschuldigd zijn; in het geval van goederen met digitale elementen of andere digitale inhoud, geldt dit ook met betrekking tot de levering van noodzakelijke updates. Ons wettelijk keuzerecht (§ 439 lid 1 BGB) wordt hierdoor niet beperkt.
9.2 . Voordat wij een vordering van onze klant wegens gebreken erkennen of honoreren (inclusief onkostenvergoeding volgens §§ 445a lid 1, 439 lid 2, 3, 6 zin 2, 475 lid 4 BGB), stellen wij de verkoper hiervan op de hoogte en vragen om een schriftelijke verklaring waarin de feiten van het geval kort worden toegelicht. Als een gemotiveerde verklaring niet binnen een redelijke termijn wordt afgegeven en er geen minnelijke schikking wordt bereikt, wordt de vordering voor gebreken die daadwerkelijk door ons is toegekend, geacht verschuldigd te zijn aan onze klant. In dit geval is de verkoper verantwoordelijk voor het leveren van bewijs van het tegendeel.
9.3. Onze aanspraken op verhaal van de leverancier gelden ook als de gebrekkige goederen door ons, onze klant of een derde met een ander product zijn gecombineerd of op een andere manier verder zijn verwerkt, bijv. door inbouw, bevestiging of montage.
10. Aansprakelijkheid/
productaansprakelijkheid
10.1. Tenzij elders in deze voorwaarden een andere aansprakelijkheidsbepaling is opgenomen, is de leverancier verplicht alle schade te vergoeden die wij direct of indirect lijden als gevolg van een verwijtbare ongeoorloofde handeling of plichtsverzuim van de leverancier.
10.2. Voor zover de leverancier verantwoordelijk is voor schade aan een product, is deze verplicht ons op eerste verzoek te vrijwaren voor schadeclaims van derden voor zover de oorzaak binnen zijn controle en organisatie ligt en hij zelf aansprakelijk is jegens derden. Naast schadevergoeding aan derden omvat de verplichting van de leverancier om schadevergoeding te betalen ook de kosten van juridische verdediging, terugroepingskosten, inspectiekosten, installatie- en verwijderingskosten en de administratieve en andere kosten die door ons worden gemaakt voor de afhandeling van claims.
10.3. In deze context is de leverancier ook verplicht om alle kosten te vergoeden in overeenstemming met §§ 683, 670 BGB en §§ 830, 840, 426 BGB die voortvloeien uit of verband houden met een terugroepactie of een preventieve klantenservice. We informeren de leverancier over de inhoud en reikwijdte van de uitgevoerde terugroepmaatregelen of preventieve klantenservice - voor zover mogelijk en redelijk - en geven deze de gelegenheid om commentaar te leveren.
10.4. Tenzij anders overeengekomen, verplicht de leverancier zich tot het afsluiten van een productaansprakelijkheidsverzekering met een verzekerd bedrag van 5 miljoen per lichamelijk letsel/eigendomsschade - lumpsum - en een terugroepkostenverzekering met een verzekerd bedrag van 5 miljoen per schadegeval. Als we recht hebben op verdere schadeclaims, blijven deze onaangetast.
11. Uitvoering/milieubescherming, veiligheid, gezondheidsbescherming
11.1. De opdrachtnemer dient zich te houden aan de erkende regels van de techniek en de toepasselijke wettelijke en officiële voorschriften en de bedrijfsvoorschriften van de opdrachtgever. In het bijzonder moet de opdrachtnemer zich houden aan de voorschriften en regels van de vereniging voor werkgeversaansprakelijkheidsverzekering, het "Algemeen Reglement" BGVA1 en de algemeen erkende regels inzake veiligheid en gezondheid op het werk. Machines en technische arbeidsmiddelen moeten worden geleverd met een gebruiksaanwijzing en een EG-verklaring van overeenstemming in overeenstemming met de Machinerichtlijn. Ze moeten ook voldoen aan de normen in lijst A en B van de "Algemene administratieve verordening inzake de wet op technische arbeidsmiddelen", evenals aan andere voorschriften met een veiligheidsgerelateerde inhoud en de regels en voorschriften van de verzekeringsmaatschappij voor werkgeversaansprakelijkheid. Bij voorkeur worden arbeidsmiddelen met CE-keurmerk geleverd; als er geen keurmerk is afgegeven, moet op verzoek van de klant worden aangetoond dat ze voldoen aan de bovengenoemde voorschriften.
11.2. Indien de opdrachtnemer stoffen levert die gevaarlijke stoffen zijn in de zin van de Verordening gevaarlijke stoffen, is de opdrachtnemer verplicht het EG-veiligheidsinformatieblad (§ 14 GefStoffV) te verstrekken zonder dat hij hierom voorafgaand aan de levering is verzocht.
De opdrachtnemer mag geen kankerverwekkende stoffen gebruiken.
12. Afvalverwijdering
Voor zover bij de leveringen/diensten van opdrachtnemer afvalstoffen ontstaan, zal opdrachtnemer deze - behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst - op eigen kosten recycleren of verwijderen overeenkomstig de bepalingen van de afvalstoffenwetgeving. Eigendom, risico en verantwoordelijkheid volgens de afvalwetgeving gaan over op de opdrachtnemer op het moment dat het afval ontstaat.
13. Geheimhouding
13.1. Alle zakelijke of technische informatie van welke aard dan ook die door ons toegankelijk wordt gemaakt, met inbegrip van kenmerken die kunnen worden ontleend aan alle goederen en documenten die worden overhandigd, en andere kennis of ervaring, moet geheim worden gehouden voor derden en mag in het eigen bedrijf van de leverancier alleen beschikbaar worden gesteld aan die personen die op een noodzakelijke manier betrokken moeten zijn bij het gebruik ervan voor het doel van levering aan ons en die ook verplicht zijn tot geheimhouding; ze blijven ons exclusieve eigendom. Dergelijke informatie mag niet worden gereproduceerd of commercieel worden gebruikt - behalve voor leveringen aan ons - zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming.
13.2. Er geldt geen geheimhoudingsplicht voor informatie die aantoonbaar
al openlijk bekend was op het moment dat deze werd overgedragen,
na het overdragen ervan publiekelijk bekend is geworden, zonder dat de leverancier hiervoor verantwoordelijk is,
na het overdragen ervan door een derde partij toegankelijk is gemaakt voor de leverancier op een wettelijk toegestane manier en zonder beperking met betrekking tot vertrouwelijkheid of gebruik.
De geheimhoudingsplicht eindigt twee jaar na het einde van de contractuele relatie tussen ons en de leverancier. 12.3. Op ons verzoek moet alle van ons afkomstige informatie (inclusief gemaakte kopieën of verslagen) en in bruikleen verstrekte goederen onmiddellijk en volledig aan ons worden geretourneerd of worden vernietigd. De vernietiging moet schriftelijk aan ons worden bevestigd. Wij behouden ons alle rechten voor op dergelijke informatie (inclusief auteursrechten en het recht op het gebruik van industriële eigendomsrechten zoals patenten, gebruiksmodellen, handelsmerkbescherming, enz.). Voor zover deze door derden aan ons ter beschikking zijn gesteld, geldt dit voorbehoud van rechten ook ten gunste van deze derden.
13.4. Tekeningen, modellen, sjablonen, monsters en soortgelijke goederen mogen niet worden overhandigd of anderszins toegankelijk worden gemaakt voor onbevoegde derden. De reproductie van dergelijke items is alleen toegestaan binnen de operationele vereisten en copyrightregels.
13.5. Onderaannemers zijn dienovereenkomstig verplicht.
13.6. De contactpartijen mogen alleen met voorafgaande schriftelijke toestemming reclame maken voor hun zakelijke relatie.
14. Eigendomsvoorbehoud
14.1. Voor zover wij onderdelen aan de leverancier leveren, behouden wij ons het eigendom van deze onderdelen voor. Verwerking of omvorming door de leverancier geschiedt voor onze rekening. Als onze gereserveerde goederen worden verwerkt met andere goederen die niet van ons zijn, verwerven wij mede-eigendom van het nieuwe goed in de verhouding van de waarde van ons goed (inkoopprijs plus btw) tot de andere verwerkte goederen op het moment van verwerking.
14.2. Als het door ons geleverde artikel onlosmakelijk wordt vermengd met andere artikelen die niet van ons zijn, verwerven wij mede-eigendom van het nieuwe artikel in de verhouding van de waarde van het gereserveerde artikel (inkoopprijs plus btw) tot de andere vermengde artikelen op het moment van vermenging. Indien de vermenging zodanig plaatsvindt dat het artikel van de leverancier als hoofdartikel dient te worden beschouwd, wordt overeengekomen dat de leverancier het mede-eigendom pro rata aan ons overdraagt; de leverancier houdt het enige eigendom of mede-eigendom voor ons.
14.3. Wij behouden ons het eigendom van gereedschappen voor; de leverancier is verplicht de gereedschappen uitsluitend te gebruiken voor de vervaardiging van de door ons bestelde goederen. De leverancier is verplicht om op eigen kosten het aan ons toebehorende gereedschap tegen vervangingswaarde te verzekeren tegen brand, waterschade en diefstal. Tegelijkertijd draagt de leverancier hierbij aan ons alle aanspraken op schadevergoeding over die voortvloeien uit deze verzekering; wij accepteren hierbij de overdracht. De leverancier is verplicht om alle noodzakelijke onderhouds- en inspectiewerkzaamheden aan onze gereedschappen evenals alle service- en reparatiewerkzaamheden op eigen kosten en tijdig uit te voeren. De leverancier moet ons onmiddellijk op de hoogte stellen van eventuele storingen; als deze dit verwijtbaar nalaat, blijven schadeclaims onverminderd van kracht.
14.4. Voor zover de ons toekomende zekerheidsrechten volgens artikel 14.1 en 14.2 de inkoopprijs van al onze nog niet betaalde goederen onder eigendomsvoorbehoud met meer dan 10% overschrijden, zijn wij verplicht de zekerheidsrechten op verzoek van de leverancier naar onze keuze vrij te geven.
14.5. Modellen, matrijzen, sjablonen, monsters, gereedschappen en andere productiemiddelen, evenals vertrouwelijke informatie die door ons aan de leverancier ter beschikking is gesteld, mogen alleen met onze voorafgaande schriftelijke toestemming worden gebruikt voor leveringen aan derden.
15. Eigendomsrechten
15,1. De leverancier is aansprakelijk voor alle claims die voortvloeien uit de schending van eigendomsrechten en aanvragen voor eigendomsrechten bij het gebruik van de geleverde artikelen. De leverancier garandeert dat er geen rechten van derden worden geschonden in verband met of door de levering van zijn goederen.
15.2. Als een derde partij claims tegen ons indient, is de leverancier verplicht om ons op eerste schriftelijk verzoek tegen dergelijke claims te vrijwaren; wij zijn niet gerechtigd om overeenkomsten met de derde partij te sluiten, in het bijzonder om een schikking te treffen, zonder de toestemming van de leverancier.
15.3. Dit geldt niet als de leverancier leveringsvoorwerpen heeft vervaardigd volgens tekeningen, modellen of gelijkwaardige beschrijvingen of informatie die door ons is of zijn verstrekt en niet weet of, in verband met de door hem ontwikkelde producten, niet behoeft te weten dat hierdoor eigendomsrechten worden geschonden.
15.4. Op ons verzoek informeert de leverancier ons schriftelijk over het gebruik van gepubliceerde en niet-gepubliceerde eigen of gelicentieerde industriële eigendomsrechten en aanvragen voor industriële eigendomsrechten op het leveringsvoorwerp.
16. Onderaannemers / arbeid uit niet-EU-landen / minimumloon
16.1. Voor het inschakelen van onderaannemers is de voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtgever vereist. De opdrachtnemer legt de onderaannemers alle verplichtingen op met betrekking tot de taken die hij op zich heeft genomen en ziet toe op de naleving van deze verplichtingen, die hij op zich heeft genomen tegenover de opdrachtgever.
16.2. Als de opdrachtnemer of onderaannemer werknemers in dienst heeft die niet uit EU-landen komen, moet de opdrachtnemer de relevante werkvergunningen aan de opdrachtgever overleggen voordat de werkzaamheden beginnen.
16.3. Indien de opdrachtnemer onderaannemers inschakelt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming overeenkomstig artikel 15.1 of indien de opdrachtnemer de verplichting tot het overleggen van werkvergunningen overeenkomstig artikel 15.2 niet nakomt, heeft de opdrachtgever het recht om het contract op te zeggen en/of schadevergoeding wegens wanprestatie te eisen.
16.4. De opdrachtnemer mag zijn onderaannemers niet beletten contracten met de opdrachtgever te sluiten voor andere leveringen/diensten. In het bijzonder zijn exclusiviteitsovereenkomsten met derden die de opdrachtgever of de onderaannemer verhinderen om leveringen/diensten aan te kopen die de opdrachtgever zelf of de onderaannemer nodig heeft om dergelijke bestellingen uit te voeren, niet toegestaan.
16.5. De opdrachtnemer bevestigt dat ze hun werknemers en andere naar behoren ingezette personen tewerkstelt in overeenstemming met de geldende bepalingen van de Duitse wet op het minimumloon (MiLoG). De opdrachtnemer vrijwaart de opdrachtgever tegen alle aanspraken van derden, in het bijzonder boetes, die tegen de opdrachtgever worden ingesteld wegens niet-naleving van de bepalingen van de MiLoG.
17. Verzekeringen
17.1. De opdrachtnemer moet een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten voor de duur van het contract, met inbegrip van garantie- en waarborgperiodes, tegen de in de sector gebruikelijke voorwaarden (minimumdekking van 1,5 miljoen euro per schadegeval). De opdrachtnemer moet dit op verzoek van de opdrachtgever aantonen; lagere dekkingsbedragen moeten per geval met de opdrachtgever worden overeengekomen. 16.2. Alle rechtstreeks aan de opdrachtgever gerichte zendingen (bijv. leveringen op basis van koopcontracten, werkleveringen, onderhoudsopdrachten of op maat gemaakte producten, maar geen materiaalleveringen voor werkcontracten die de opdrachtnemer bij de opdrachtgever uitvoert) moeten door de opdrachtgever voor transport worden verzekerd. In dit verband moet de opdrachtnemer aan zijn expediteurs een verklaring van afstand overleggen met betrekking tot de SLVS-schadeverzekering of een vergelijkbare dekking. Eventuele premies voor een dergelijke schadeverzekering of andere eigen verzekering zijn voor rekening van de opdrachtnemer.
18. Betreden van en rijden op het fabrieksterrein
18.1. Bij het betreden van en rijden op het fabrieksterrein van de opdrachtgever moeten de instructies van het gespecialiseerde personeel van de opdrachtgever worden opgevolgd. Het betreden van of het rijden op het fabrieksterrein/de bouwplaats moet tijdig worden gemeld. De voorschriften van de Wegenverkeerswet moeten worden nageleefd. De opdrachtgever en zijn werknemers zijn alleen aansprakelijk voor grove nalatigheid en opzet, ongeacht de rechtsgrond, en in het geval van letsel aan leven, lichaam of gezondheid ook voor eenvoudige nalatigheid.
18.2. Als diensten op het fabrieksterrein worden verleend, zijn de relevante bouwplaatsvoorschriften van toepassing. Bij aanvang van de werkzaamheden of op voorafgaand verzoek wordt aan de toezichthouders van de opdrachtnemer een exemplaar van het bouwplaatsreglement inclusief de lijst van bijlagen ter ondertekening overhandigd. Kennis van de inhoud van de bouwplaatsvoorschriften, inclusief de lijst van bijlagen, moet schriftelijk worden bevestigd.
19. Slotbepalingen
19.1. Tenzij anders overeengekomen, is uitsluitend het recht van de Bondsrepubliek Duitsland van toepassing. De toepassing van het Verdrag der Verenigde Naties inzake internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken (CSIG) is uitgesloten.
19.2. De plaats van uitvoering is ons hoofdkantoor.
19.3. De bevoegde rechtbank is Düsseldorf, maar we hebben ook het recht om de leverancier aan te klagen in zijn algemene bevoegde rechtbank.
19.4. De ongeldigheid van afzonderlijke clausules heeft geen invloed op de geldigheid van de overige clausules. Contractuele partners zijn verplicht om ineffectieve bepalingen te vervangen door bepalingen die gelijkwaardig zijn in economisch succes. Hetzelfde geldt in het geval van een lacune.
19.5. Het bedrijf stemt er niet mee in om deel te nemen aan geschillenbeslechtingsprocedures voor arbitragecommissies voor consumenten in de zin van Sectie 36 (1) van de Duitse wet op de beslechting van consumentengeschillen (VSBG). Dit doet geen afbreuk aan de mogelijkheid van geschillenbeslechting door een arbitragecommissie voor consumentenzaken in het kader van een specifiek geschil met instemming van beide contractpar